Showing results 26 - 50
2023
Khellaf, S., & Hochmuth, R. (2023). Bildungsaufgaben im frühen Mathematiklehramtsstudium: Subjektwissenschaftliche Rekonstruktion von Möglichkeitsräumen. In Reflexiv Handlungsfähig: Entwicklungslinien und Ergebnisse der Lehrkräftebildung an der Leibniz Universität Hannover (pp. 89-106). Nomos Verl. https://doi.org/10.5771/9783985721269
Laukert, L., Hausberger, T., & Hochmuth, R. (2023). Calculus at the school to university transition: early stages of a structuralist perspective in real analysis. In Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) https://hal.science/hal-04406746
Liebendörfer, M., Hochmuth, R., Biehler, R., Schaper, N., Büdenbender-Kuklinski, C., Lankeit, E., Ruge, J., & Schürmann, M. (2023). Ein Rahmenmodell für hochschuldidaktische Maßnahmen in der Mathematik. In R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, & N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen: Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik (pp. 33-65). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64833-9_2
Lilli, M., Hochmuth, R., & Büdenbender-Kuklinski, C. (2023). Höhere Mathematik für Ingenieure in Kleingruppen. In R. Hochmuth, R. biehler, M. Liebendörfer, & N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen: Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik (pp. 491-513). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64833-9_18
Peters, J., & Hochmuth, R. (2023). Engineering mathematics: Reflections on the dialectics of in and for. In P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, & E. Kónya (Eds.), Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) (pp. 2489 - 2490). Alfréd Rényi Institute of Mathematics, Budapest, Hungary and ERME.
Peters, J. (2023). Modifying Exercises in Mathematics Service Courses for Engineers Based on Subject-Specific Analyses of Engineering Mathematical Practices. In R. Biehler, M. Liebendörfer, G. Gueudet, C. Rasmussen, & C. Winsløw (Eds.), Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education: New Directions. (pp. 581 - 601). (Advances in Mathematics Education). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-14175-1_28
Peters, J. (2023). Sometimes mathematics is different: studies on mathematical practices in electrical engineering. [Doctoral thesis, Leibniz University Hannover]. https://doi.org/10.15488/14094
Schäfer, I., & Hanke, E. (2023). Reflecting from the start: curriculum design to foster continuous reflective practice in mathematics pre-service teacher education. In CERME 13: proceedings of the thirteenth congress of the European Society for Research in Mathematic Education (pp. 4189-4196)
Schürmann, M., Liebendörfer, M., Büdenbender-Kuklinski, C., Lankeit, E., Ruge, J., Schaper, N., Biehler, R., & Hochmuth, R. (2023). Evaluation von Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen. In Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen: Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik (pp. 67-113). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64833-9_3
Specovius-Neugebauer, M., Hochmuth, R., & Ruge, J. (2023). Freiheit in der Lehre – endlich mal! In R. Hochmuth, R. Biehler, M. Liebendörfer, & N. Schaper (Eds.), Unterstützungsmaßnahmen in mathematikbezogenen Studiengängen: Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik. (pp. 427-456). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64833-9_15
2022
Becker, T., Hochmuth, R., & Kempen, L. (Eds.) (2022). Hybride Lehre in den Fächern und im Lehramt. Forschung als Impuls für eine fach- und studiengangbezogene Lehrentwicklung an Hochschulen. (Forschung und Innovation in der Hochschulbildung; Vol. 15). Technische Hochschule Köln.
Büdenbender-Kuklinski, C., Hochmuth, R., & Liebendörfer, M. (2022). Relevance attributions to contents in mathematics teacher education. In INDRUM 2022 PROCEEDINGS: Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (pp. 488-497). (International network for didactic research in university mathematics). Leibniz Universität Hannover.
Gómez-Chacón, I. M., Hochmuth, R., & Peters, J. (2022). Promoting Inquiry in Mathematics: Professional Development of University Lecturers. In INDRUM 2022 PROCEEDGINGS: Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (pp. 498-507). (International network for didactic research in university mathematics).
Günther, L. M., Marten, N., & Berendes, K. (2022). Informal learning situations in the context of mathematics studies: development of an analysis framework. In M. Trigueros, B. Barquero, R. Hochmuth, & J. Peters (Eds.), INDRUM 2022 PROCEEDGINGS: Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (pp. 622-631). University of Hannover and INDRUM. https://indrum2022.sciencesconf.org/data/Proceedings_Indrum2022.pdf
Hanke, E., & Martínez-Planell, R. (2022). TWG2: Teaching and learning of analysis and calculus. In M. Trigueros, B. Barquero, R. Hochmuth, & J. Peters (Eds.), INDRUM 2022 PROCEEDINGS: Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (pp. 139-143). (International network for didactic research in university mathematics). Leibniz Universität Hannover.
Hanke, E. (2022). Vertical coherence in the teaching of integrals? An example from complex analysis. In M. Trigueros, B. Barquero, R. Hochmuth, & J. Peters (Eds.), INDRUM 2022 PROCEEDINGS: Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (pp. 164-173). (International network for didactic research in university mathematics). Leibniz Universität Hannover.
Hochmuth, R., & Peters, J. (2022). About Two Epistemological Related Aspects in Mathematical Practices of Empirical Sciences. In Y. Chevallard, B. Barquero, M. Bosch, I. Florensa, J. Gascón, P. Nicolás, & N. Ruiz-Munzón (Eds.), Advances in the Anthropological Theory of the Didactic (pp. 327-342). Springer International Publishing AG. https://doi.org/10.1007/978-3-030-76791-4_26
Hochmuth, R. (2022). Analysis tasks based on a theorem in Nonlinear Approximation theory. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 53(5), 1113-1132. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1978572
Hochmuth, R., Becker, T., & Kempen, L. (Eds.) (2022). Hybride Lehre in den Fächern und im Lehramt: Forschung als Impuls für eine fach- und studiengangsbezogene Lehrentwicklung an Hochschulen. (Forschung und Innovation in der Hochschulbildung; Vol. 15). Cologne Open Science. https://doi.org/10.57684/COS-982
Hochmuth, R., & Peters, J. (2022). Student Teachers’ Development of Introductory ODE Learning Units - Subject-specific and further Challenges. In INDRUM 2022 PROCEEDGINGS: Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (pp. 528-537). (International Network for Didactic Research in University Mathematics). Leibniz Universität Hannover.
Khellaf, S., & Peters, J. (2022). Design and analysis of an unusual curve sketching exercise for first year teacher students. In INDRUM 2022 PROCEEDINGS: Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (pp. 70-79). (International network for didactic research in university mathematics). Leibniz Universität Hannover.
Khellaf, S., & Hochmuth, R. (2022). Die digitale Umsetzung einer praxisorientierten Lernaktivität für Lehramtsstudierende. In Hybride Lehre in den Fächern und im Lehramt: Forschung als Impuls für eine fach- und studiengangbezogene Lehrentwicklung an Hochschulen (1 ed., Vol. 15, pp. 113). (Forschung und Innovation in der Hochschulbildung; Vol. 15).