LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium

verfasst von
Michael Liebendörfer, Robin Göller, Rolf Biehler, Reinhard Hochmuth, Jörg Kortemeyer, Laura Ostsieker, Jana Rode, Niclas Schaper
Abstract

Learning strategies are important in students’ learning. Several studies in tertiary mathematics education focused on learning strategies. Yet, there is no instrument that adequately covers the specialties of learning university mathematics. We present a newly developed questionnaire to fill this gap. It has been developed and validated in eight quantitative and two qualitative studies. On both scale and item level, specialties of university mathematics are taken into account. The instrument is still general in the sense that it allows to measure students’ use of learning strategies across mathematics courses of different study programs like mathematics major programs, engineering and economics, as well as teacher education.

Organisationseinheit(en)
Institut für Didaktik der Mathematik und Physik
Externe Organisation(en)
Universität Paderborn
Leuphana Universität Lüneburg
Technische Universität Clausthal
Technische Hochschule Köln
Universität Kassel
Typ
Artikel
Journal
Journal fur Mathematik-Didaktik
Band
42
Seiten
25-59
Anzahl der Seiten
35
ISSN
0173-5322
Publikationsdatum
03.2021
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Peer-reviewed
Ja
ASJC Scopus Sachgebiete
Mathematik (insg.), Ausbildung bzw. Denomination
Elektronische Version(en)
https://doi.org/10.1007/s13138-020-00167-y (Zugang: Offen)